Školstvo potrebuje systémové zmeny. Bez novej krvi, peňazí a kontinuity to nepôjde

Autor: Peter Krajňák | 23.1.2016 o 18:27 | (upravené 23.1.2016 o 18:52) Karma článku: 2,96 | Prečítané:  451x

Celospoločenská pozornosť sa školstvu nemá venovať iba v časoch, keď učitelia naberú dostatok odvahy, aby vláde aj takouto formou prezentovali svoje dlhodobé požiadavky.

   Naopak, mala by byť prioritou každej zodpovednej politickej strany s exekutívnymi ambíciami a dôležitou súčasťou jej volebného programu. MOST-HÍD takou stranou je (http://obcianskavizia.sk, téma: "Vzdelávacia politika").

   Je potrebné pripomenúť, že štrajkovú pohotovosť v súčasnosti vyhlásila Iniciatíva slovenských učiteľov, žiadne odbory, a teda nespokojní učitelia zorganizovaní "zdola". Do prípadného štrajku sa už online registrovalo 11 295 učiteľov zo 705 rôznych škôl (http://isu.sk/skoly-s-pedagogmi-zapojenymi-do-strajku/). Premiér sa tejto téme vyhýba, tvári sa, že sa ho netýka a  do popredia tlačí tému "utečenci". Tu vie jednoduchšie nahnať viac politických bodov. Týmto postojom spochybňuje kompetenciu svojich dvoch vlád na zlepšenie stavu nášho školstva, čo okrem iného ilustrujú aj štyria rôzni ministri počas ôsmych rokov. Obviňovanie učiteľov, že tému politizujú, určite nie je na mieste a pôsobí skôr arogantne.

   Jednou z centrálnych požiadaviek je už dlhodobo zvyšovanie učiteľských platov. Nepochybne je odmeňovanie pedagogických pracovníkov stabilne pod priemerom krajín EÚ. Ďalším rozmerom sú podľa môjho názoru nástupné platy absolventov, ktoré sú na veľmi nízkej úrovni. Nevytvárame tak priestor na vstup "novej krvi" do našich škôl, nestaviame mladých, budúcich učiteľov do úlohy zodpovedajúcej ich spoločenskému postaveniu a nemotivujeme ich, aby boli prínosom a rozvíjali sa v tejto oblasti. Vzdelávanie je pritom pre budúcnosť našej krajiny kľúčové, pretože vychováva a pripravuje na život ďalšie generácie. Tu môžeme hovoriť o rozvoji kritického myslenia našich detí namiesto "bifľovania", ale aj o rozbehnutí duálneho systému vzdelávania odborných škôl, ktoré neprodukujú dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, u nás potrebnej predovšetkým v automobilovom priemysle.

Okrem týchto systémových trendov navrhujem aj tieto konkrétne opatrenia:

1. Je potrebné otvoriť diskusiu a prijať legislatívne zmeny v zákone č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov s cieľom prehodnotiť kreditový systém a systém overovania získaných profesijných kompetencií učiteľov tzv. atestácií; cieľom má byť zvyšovanie odbornosti výlučne pre predmety, ktoré učiteľ vyučuje a ktoré majú skvalitniť proces vzdelávania mládeže v rámci jeho priamej výchovno-vzdelávacej činnosti

2. Na začiatku školského roka musia školy (každoročne) dostať potrebné materiálne vybavenie (učebné pomôcky), nutné pre naplnenie štátneho vzdelávacieho programu pre všetky odbory vyučované na konkrétnej škole v danom školskom roku

3. Všetky typy odborných škôl majú mať vytvorené podmienky pre kvalitné odborné vzdelávanie a praktické vyučovanie; firmám, ktoré budú poskytovať praktické vyučovanie pre odborné školy je potrebné zaviesť daňovo-odvodové úľavy

4. Zavedenie výučby predmetu finančnej a ekonomickej gramotnosti pre základné a stredné školy, s cieľom prípravy finančne gramotných absolventov; skvalitniť potrebujeme tiež výučbu informačných technológií a odbornej práce s PC, ako jednej z kľúčových kompetencií záverečného profilu absolventa našich stredných škôl

5. Všetky učebnice a učebné texty musia byť v rámci otvorenej učebnicovej politiky jednoducho, elektronicky a verejne prístupné; každý pedagóg, žiak, študent a rodič musí mať prístup k učebným textom pre svoj odbor; chýbajúce učebné texty, improvizácia a v niektorých prípadoch aj chýbajúce učebnice majú výrazný podiel na súčasnej kvalite slovenského školstva

6. Pri plne organizovaných školách má byť cieľom, aby v horizonte najbližších rokov mala väčšina škôl tím odborných zamestnancov na plný pracovný úväzok; odborní zamestnanci ako školský psychológ, logopéd, špeciálny pedagóg, či sociálny pedagóg sú na mnohých školách už dnes

7. Kapitálovými finančnými prostriedkami a priamymi transfermi pomôcť školám dobudovať športové areály; cieľom má byť, aby každý školský areál na území Slovenska disponoval telocvičňou a športoviskami pre rozvoj ako kolektívnych tak aj individuálnych športových disciplín

8. Finančne zlepšiť platové pomery nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení (školníci, upratovačky, kuchárky)

9. Pripraviť v jednotlivých regiónoch edíciu učebníc „Regionálnej výchovy“ pre konkrétny región, sprevádzanú metodickou príručkou pre učiteľa, so zameraním na históriu, turizmus a propagáciu daného regiónu (napr. Regionálna výchova pre Šariš, Regionálna výchova pre Spiš a tatranský región a pod.)

10. Pre zachovanie Slovenska, ako krajiny kde sa darí národnostným menšinám, je potrebné podporiť vyučovanie v jazyku národnostných menšín, pričom veľkou výzvou je „naštartovanie“ dlhé roky zanedbávaného rusínskeho a rómskeho školstva. 

   Tieto okruhy považujem za kľúčové pre zlepšenie postavenia našich škôl a školských zariadení a záväzné, aby sa nimi zaoberal budúci vládny kabinet pri zostavovaní programového vyhlásenia vlády SR po marcových parlamentných voľbách.

 Platí však, že nášmu školstvu treba patričnú pozornosť venovať nepretržite a to nie len pred voľbami.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?